Fisksoppa med avokado- och grapefruktsalsa - 4 port

Icarecept. Igen. Helt oväntat. Jag vet inte vad jag ska säga om den här soppan. Lite tunn i smaken kanske? Började själv piffa till den men hann inte så långt förrän locket på pepparburken flög av och vi fick en riktigt het soppa. Betydligt starkare än planerat. Mr H som brukar försöka äta samma mat som thailändarna själva äter i Thailand tyckte det var helt ok och tog om. Tre gånger. Själv är jag mer tveksam och måste nog provlaga en gång till innan jag bestämmer mig för vad jag tycker. Helt klart kommer jag i alla fall inte att ge salsan en chans till. Innovativ, men grapen skar sig å det grövsat mot soppan. Tag hellre en klick creme fraiche eller chiliaioli till.

Ingredienser:
500 g blandad fisk (t ex gös, torsk eller lax)
1/2 tsk salt
1 fänkål
6 salladslökar (eller 2 purjolökar)
1 msk olja
2 dl vitt vin
7 dl vatten
4 msk hummerfond (flaska)
1 dl vispgrädde

Salsa:
1 grapefrukt
2 avokador
1 vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja


Gör så här:
Skär fisken i bitar och salta den. Skär fänkålen och salladslöken i bitar.

Gör salsan. Skala grapefrukten hinnfri och skär ut hinnfria klyftor med en vass kniv. Dela, kärna ur och ta avokadoköttet ur skalen. Skär grapefrukt och avokado i små bitar och blanda ihop det. Krydda med pressad vitlök, sambal oelek och persilja.

Fräs fänkål och salladslök hastigt i olja i en gryta. Häll på vin, vatten, hummerfond och grädde. Låt soppan koka upp. Lägg i fisken och låt den sjuda på svag värme i 4-5 minuter.

Servera soppan i skålar och lägg i salsan.
Gör så här:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0